Rozpoczynamy nabór do BO 2024

Zdjęcie do Rozpoczynamy nabór do BO 2024

Od 1 lutego do 12 marca gorzowianie po raz kolejny mogą zgłaszać swoje projekty zadań do budżetu obywatelskiego. Tym samym rozpoczynamy jego 12 edycję.

Budżet obywatelski to ważne narzędzie w rękach mieszkańców, dzięki któremu mogą realizować potrzeby i pomysły związane z miejską infrastrukturą i wydarzeniami. Wielu już wie, że warto z niego korzystać. Do tej pory zrealizowaliśmy w ramach budżetu obywatelskiego ponad 200 zadań, a liczba ta wciąż rośnie.

Co zrobić, żeby dołączyć do grona wnioskodawców?

Aby zgłosić swój projekt, należy uzupełnić formularz zgłoszeniowy, który znajduje się w zakładce Budżet Obywatelski na stronie um.gorzow.pl lub w kancelarii ogólnej Urzędu Miasta przy ul. Sikorskiego 4. Można także skorzystać z możliwości zgłoszenia projektu przez platformę gorzow.konsultacjejst.pl, do czego szczególnie zachęcamy. 

W każdym ze wskazanych miejsc znajdzie się także „Cennik miejski”, który zawiera uśrednione koszty realizacji przykładowych zadań i może być pomocny przy wycenie projektu. Do formularza należy dołączyć listę poparcia zawierającą podpisy 20 mieszkańców Gorzowa, którzy zainteresowani są realizacją pomysłu. Należy pamiętać, że na liście poparcia nie mogą podpisywać się wnioskodawcy. 

Ile jest pieniędzy do wydania?

Na Budżet Obywatelski 2024 przeznaczono kwotę 8.276.884 zł podzieloną na poniższe kategorie. Składają się na nią również środki przeznaczone na rezerwę oraz działania informacyjne.

Maksymalne wartości zgłaszanych zadań to: 

W kategorii rejonowej 434 583 zł:

• 434 583 zł na projekt zadania twardego,

• 26 000 zł na projekt zadania miękkiego.

W kategorii oświatowej 1 490 000 zł:

• 1 490 000 zł na projekt zadania twardego,

• 26 000 zł na projekt zadania miękkiego.

W kategorii ogólnomiejskiej jest do wydania 745 000 zł w tym:

• 670 500 zł na projekt zadania twardego,

• 74 500 zł na projekt zadania miękkiego.

Co się zmieniło?

Zgodnie z wnioskami ze zgłoszonymi przez mieszkańców podczas ewaluacji, zmieniliśmy podział miasta na rejony. Z dotychczasowych 10 rejonów wyodrębniliśmy dwa dodatkowe: os. Europejskie oraz Chwalęcice/Srebrną. Teraz jest ich 12. Zmieniły się też granice oraz nazwy rejonów, dlatego warto, żeby nawet weterani BO przed złożeniem wniosku sprawdzili wykaz ulic przyporządkowanych do poszczególnych rejonów na stronie poświęconej budżetowi obywatelskiemu lub geoportal – kompozycja Budżet Obywatelski 2024.

Szczegółowe zasady oraz tryb przeprowadzenia tego procesu określa Uchwała Rady Miasta w sprawie Budżetu Obywatelskiego z 19 grudnia 2018 roku oraz uchwały zmieniające. 

Wszystkie obowiązujące zasady zestawiliśmy w regulamin budżetu obywatelskiego, który jest dostępny na stronie um.gorzow.pl w zakładce budżet obywatelski.

Wspólnie postawmy pierwsze kroki

Wnioskodawcy mogą umówić się na spotkanie z urzędnikami specjalizującymi się w realizacji zadań w branżach takich jak: infrastruktura drogowa, oświetlenie, mała architektura, infrastruktura rekreacyjna, zieleń. To w ramach tradycyjnego już maratonu pisania wniosków, który odbędzie się 21 lutego w Lamusie przy ul. Sikorskiego 5. Szczegóły dotyczące godziny spotkania można ustalić, dzwoniąc na nr 95 7 355 591.

Ponadto po raz pierwszy organizujemy spotkanie informacyjne, podczas którego opowiemy o budżecie obywatelskim, jego zasadach, dobrych przykłady zgłoszonych i zrealizowanych zadań oraz pokażemy, jak wypełnić wniosek. Każdy,  kto chciałby postawić pierwsze kroki w budżecie obywatelskim, powinien na nie przyjść. Zapraszamy 16 lutego o 17:30 do Klubu Kultury Jedynka przy ul. Chrobrego 9.

Warto skorzystać również z innych form pomocy. Narzędziem wspierającym procedurę jest m.in. geoportal: https://geoportal.um.gorzow.pl/. Specjalnie przygotowana kompozycja Budżet Obywatelski 2024 przyda się w ustaleniu, czy teren, na którym wnioskodawca chce zgłosić zadanie, należy do miasta. Co roku udoskonalamy również informacje i instrukcje zawarte na stronie um.gorzow.pl w zakładce budżet obywatelski. Można na niej znaleźć m.in. przewodnik wnioskodawcy, a w nim film i infografikę „BO krok po kroku”, a także zestaw pytań i odpowiedzi wyjaśniających najważniejsze elementy procedury.

Planowany harmonogram

W okresie od marca do lipca zgłoszone pomysły zostaną poddane weryfikacji. Na początku sierpnia zostanie opublikowany wykaz zaopiniowanych projektów. Negatywne opinie zostaną uzasadnione, a wnioskodawcom będzie przysługiwać 14 dni na odwołanie się od tej decyzji. Tegoroczne spotkania dyskusyjne, podobnie jak w ubiegłym roku, odbędą się we wrześniu. To na nich będzie można przeprowadzić tzw. sieciowanie projektów, czyli łączenie projektów zadań w pakiety. 

Głosowanie i ogłoszenie wyników zaplanowaliśmy na październik. Edycję zakończymy jak zwykle ewaluacją, podczas której mieszkańcy będą mogli ocenić procedurę i wskazać te elementy, które należy ulepszyć.

Osoby, które chcą być na bieżąco z informacjami o budżecie obywatelskim, zachęcamy do śledzenia naszego profilu Przystań na konsultacje na Facebooku oraz aktualności na stronie internetowej Urzędu Miasta.

Anna Pękalska
Biuro Konsultacji Społecznych i Rewitalizacji

Fot. Bartłomiej Nowosielski

Galeria zdjęć

IMG_9793_www IMG_9751_www IMG_9775_www BO2024_plakat_DRUK_3mmspady
powrót  do kategorii
Poprzedni Następny

Pozostałe
aktualności

DO GÓRY
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.Ok
Twoja przeglądarka blokuje powiadomienia. Kliknij Bezpieczna (Secure) i kliknij Zezwalaj
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.