Miejski Rzecznik Konsumentów
Dyrektor Biura - Marta Petelska-Brodzińska
Pracownicy Biura: Emilia Król, Marta Sikorska
Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów:
ul. Myśliborska 34, pokoje nr 2 i 3
66-400 Gorzów Wlkp.
telefon: 95 735 57 47
e-mail: brk@um.gorzow.pl
Facebook: www.facebook.com/rzecznikkonsumentowgorzow
Biuro udziela informacji i porad prawnych mieszkańcom Gorzowa Wielkopolskiego w godzinach:
poniedziałki, środy, czwartki od 8.00 do 15.30
wtorki od 8.00 do 16.30
piątki od 8.00 do 14.30.
Pracownicy Biura udzielają bezpłatnych porad w sprawach konsumenckich (dotyczących zawierania i wykonywania umów pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą) oraz przyjmują wnioski z zakresu ochrony praw i interesów konsumentów.
Ze względu na charakter świadczonej pracy oraz wykonywanie czynności służbowych również poza biurem, prosimy – w miarę możliwości – o wcześniejszy kontakt telefoniczny.
Porady prawne - bez konieczności wcześniejszego umawiania się - są również świadczone telefonicznie w sprawach prostych, niewymagających analizy dokumentacji.
Rzecznik Konsumentów nie ma uprawnień kontrolnych, nie orzeka w sprawach, nie wydaje nakazów ani zakazów, nie nakłada kar.
W sprawach, w których rzecznik dostrzega naruszenie interesu konsumenta, a przy tym szansę na polubowne rozstrzygnięcie sporu albo widzi potrzebę wyjaśnienia okoliczności faktycznych – występuje do przedsiębiorców.
W sprawach w których w ocenie rzecznika naruszony został interes konsumenta, ale strony przedstawiają zupełnie odmienny stan faktyczny albo kiedy polubowne zakończenie sporu okazuje się niemożliwe – rzecznik może udzielić pomocy w dochodzeniu roszczeń przed sądem.
Sprawy konsumenckie to w szczególności sprawy dotyczące:
umów sprzedaży,
umów o świadczenie usług przez „fachowców”, a więc serwisy naprawcze, firmy świadczące usługi remontowe, wykonawcy mebli stolarki okiennej i innych rzeczy wykonywanych na zamówienie, rzemieślnicy świadczący usługi,
umów o świadczenie usług:
telekomunikacyjnych;
turystycznych;
przewozowych i pocztowych;
bankowych;
energetycznych;
związanych z obrotem nieruchomościami;
edukacyjnych.
Rzecznik nie pomoże w sprawach:
roszczeń przedsiębiorców. Przedsiębiorcą jest osoba prawna, jednostka organizacyjna, ale także osoba fizyczna, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową (art. 431 kodeksu cywilnego). Przedsiębiorcy poszukujący pomocy prawnej w dochodzeniu swych roszczeń powinni zwrócić się do radcy prawnego bądź adwokata.
ochrony danych osobowych. Zastrzeżenia dotyczące naruszenia danych osobowych można zgłaszać do Urzędu Ochrony Danych Osobowych; Uwaga: istnieje możliwość połączenia się z konsultantem UODO, obsługującym Infolinię – 606 950 000. Infolinia czynna jest od poniedziałku do piątku, w godzinach od 10:00 do 14:00.
więcej informacji: http://www.giodo.gov.pl
ochrony dóbr osobistych. Osoby, poszukujące pomocy prawnej, których dobra osobiste zostały naruszone powinny zwrócić się do radcy prawnego albo adwokata. W niektórych sprawach dotyczących naruszenia dóbr osobistych można zgłaszać się do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich;
adres: Aleja Solidarności 77, 00 - 090 Warszawa,
więcej informacji: www.rpo.gov.pl
ochrony praw pacjentów NFZ. W sprawach o naruszenie praw pacjenta można zgłaszać się do Rzecznika Praw Pacjenta Narodowego Funduszu Zdrowia;
więcej informacji: http://www.bpp.gov.pl
ochrony praw ubezpieczonych (w tym sprawy z zakresu ubezpieczeń społecznych).
W tego typu sprawach można zgłaszać się do Biura Rzecznika Finansowego;
więcej informacji: www.rf.gov.pl
ochrony praw członków spółdzielni mieszkaniowych. Członkowie spółdzielni powinni dochodzić swoich roszczeń od spółdzielni w trybie opisanym w statucie spółdzielni, a po wyczerpaniu drogi wewnątrz spółdzielczej – przed sądem. W niektórych sprawach pomocy udzielić może Krajowa Rada Spółdzielcza;
adres: ul. Jasna 1A, 00-013 Warszawa,
prawa pracy. W tego typu sprawach można zgłaszać się do Państwowej Inspekcji Pracy Okręgowy Inspektorat Pracy w Zielonej Górze, Oddział w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Mościckiego 6, 66-400 Gorzów Wielkopolski
w sprawie sporów z organami administracji publicznej. Osoby poszukujące pomocy prawnej w dochodzeniu roszczeń od organów administracji publicznej powinny zwrócić się do radcy prawnego albo adwokata.
Zasady składania wniosków:
Wniosek o udzielenie pomocy prawnej można wypełnić i złożyć:
podczas osobistej wizyty w Biurze przesłać drogą pocztową na adres: Urząd Miasta Gorzowa Wlkp. Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów ul. Sikorskiego 3-4, 66-400 Gorzów Wlkp.
przesłać na adres brk@um.gorzow.pl.
Wniosek jest do pobrania poniżej.
Rzecznik może uzależnić rozpatrzenie wniosku od uzupełnienia przez konsumenta wniosku o konieczne dokumenty albo od przeprowadzenia z konsumentem osobistej rozmowy. Wnioski rozpatrywane są bez zbędnej zwłoki, w kolejności wpływu.
Ponadto:
Konsumenci obsługiwani są przez pracowników Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów telefonicznie pod nr 95 735 57 47. Pod tym numerem udzielane są porady prawne oraz bieżące informacje.
W sprawach już prowadzonych przez Biuro Rzecznika można kontaktować się z Biurem Rzecznika Konsumentów telefonicznie albo e-mailowo.
Osoby mieszkające poza Gorzowem Wlkp. powinny zwrócić się o pomoc do rzecznika konsumentów w swoim mieście lub powiecie. Porad prawnych konsumentom zamieszkałym na terenie powiatu gorzowskiego ziemskiego udziela:
Powiatowy Rzecznik Konsumentów - Marcin Mazurek
Starostwo Powiatowe w Gorzowie Wlkp.
ul. Józefa Pankiewicza 5-7, pok. 313, telefon: 95 7330 439, 95 7330 400
e-mail: rzecznikkonsumentow@powiatgorzowski.pl, starostwo@powiatgorzowski.pl