■ Nazwa zadania w dokumentach aplikacyjnych i Wieloletniej Prognozie Finansowej
Budowa węzła przesiadkowego przy dworcu PKP w Gorzowie Wlkp. wraz z przebudową infrastruktury tramwajowej.
■ Cel rewitalizacji realizowany przez to przedsięwzięcie
Cel szczegółowy 4.6. Stworzyć intermodalny węzeł przesiadkowy tramwaj-kolej-autobus w pobliżu dworca
■ Lokalizacja przedsięwzięcia
ul. Dworcowa/Jancarza, w całości na obszarze rewitalizacji.
■ Opis realizowanych zadań
Zagospodarowanie terenu pod dworcem wraz z budową węzła przesiadkowego, który dla pasażerów będzie pełnił funkcję miejsca dogodnych przesiadek do i z komunikacji miejskiej. Lokalizacja dworca kolejowego i jego połączenie z komunikacją miejską będzie zapewniać przesiadkę w możliwie najkrótszym czasie oraz szybkie i bezkolizyjne przemieszczanie się pasażerów do i z dworca kolejowego. Budowa węzła przesiadkowego jest powiązana komplementarnie z przebudową ul. Dworcowej obejmującą przebudowę drogi wraz z przebudową istniejącego torowiska realizowaną w ramach projektu „System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp.” Celem inwestycji jest stworzenie miejsca dla podróżnych, które łączyłoby ze sobą wszystkie dostępne środki komunikacji ( transportowej ), będącego przyjaznym dla wszystkich użytkowników, pasażerów oraz mieszkańców miasta, jak również pracowników instytucji transportowych.
„Zintegrowane Centrum Podróży” łączyć będzie ze sobą komunikację kolejową, autobusową ( autobusy podmiejskie oraz dalekobieżne) komunikację miejską ( autobusową i tramwaj ) transport samochodami osobowymi własnymi, podwiezienie przyjaciół lub rodziny, taksówki, rowery oraz ruch pieszy. Głównym założeniem projektowym i inwestycyjnym jest to aby w jednym miejscu podróżni mogli zmienić środek lokomocji na bardziej optymalny lub jedynie możliwy. Jednocześnie, w odpowiedzi na oczekiwania społeczne, priorytetem jest stworzenie przestrzeni umożliwiającej oczekiwania na środek transportu w przyjemnych okolicznościach. Takie miejsce służyłoby nie tylko podróżującym, lecz także pozostałym osobom spędzającym czas na mieście.
Węzeł przesiadkowy – „Zintegrowane Centrum Podróży” ma pełnić ma rolę integracyjną polegającą na powiązaniu głównych obiektów transportu publicznego, zapewniając sprawną i bezpieczną obsługę pasażerów.
Środki transportu przeznaczone do integracji komunikacyjnej w ramach ZCP: - linia tramwajowa - kolej aglomeracyjna, regionalna - koleje dalekobieżne - autobusy lokalne, regionalnie, dalekobieżne i międzynarodowe oraz charter - taksówki dowożące pasażerów - limitowany dostęp samochodami głównie dla podwiezienia pasażerów „KISS & RIDE”. Funkcja integracyjna polegać ma na powiązaniu głównych obiektów transportu publicznego w rejonie ZCP: - głównego dworca kolejowego obsługującego wszystkie formy przewozów kolejowych - dworca autobusowego obsługującego wszystkie formy transportu autobusowego - linii tramwajowej - postoju taksówek - podjazdu do węzła dla taksówek i samochodów osobowych.
To przedsięwzięcie jest komplementarne międzyokresowo ze zrealizowanymi w okresie programowania 2007 – 2013 przedsięwzięciami miękkimi:
- „Promocja zintegrowanego podejścia w polityce rozwoju poprzez budowę Strategii Rozwoju MOF Gorzowa Wlkp.”
- „Przygotowanie wdrażania zapisów Strategii ZIT MOF Gorzowa Wlkp.”
Komplementarność w obu przypadkach polega na tym, że działania realizowane obecnie zostały w poprzednim okresie programowania zaplanowane i wkomponowane w szerszą strategię działań.
■ Podmiot realizujący przedsięwzięcie
Wydział Inwestycji
■ Szacowana wartość przedsięwzięcia i źródło finansowania
8 318 953, 00 zł, źródło finansowania ZIT RPO2020
■ Opis powiązań i synergii z innymi przedsięwzięciami
Występuje synergia z następującymi przedsięwzięciami rewitalizacyjnymi:
- Przedsięwzięcie nr 5 Głęboka modernizacja systemu tramwajowego
■ Opis oddziaływania przedsięwzięcia na zdiagnozowany kryzys
Rozwiązanie o skali poprawiającej dostęp do szerszego rynku pracy i ułatwiające mobilność grupom ludności korzystającym z transportu publicznego.
■ Prognozowane rezultaty przedsięwzięcia i sposób ich oceny
Rezultatem będzie poprawienie wygody korzystania z transportu publicznego i standardu przesiadek (przestrzeń zadaszona) dzięki oddaniu do użytkowania węzła. Wskaźnik rezultatu jest binarny (TAK/NIE). Wartość bazowa = NIE. Wartość referencyjna =TAK.