„System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp.” to największy projekt komunikacyjny w powojennym Gorzowie. To blisko 7 kilometrów nowych torów tramwajowych, przebudowa kilkunastu odcinków miejskich ulic oraz budowa ponad 20 nowych wiat przystankowych i małej infrastruktury. To także wdrożenie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej na przystankach, wraz z obsługą w Internecie i na urządzeniach mobilnych. To także zainstalowanie nowego monitoringu.
Umowa na dofinansowanie projektu została podpisana w czerwcu 2017 roku. Inwestycja ma wartość ponad 200 mln złotych, z czego ponad 123 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach Priorytetu VI (Rozwój Niskoemisyjnego Transportu Zbiorowego w miastach).
Inwestycja ma ogromne znaczenie dla gorzowian. Całkowicie zmieni jakość komunikacji publicznej. Po zakończeniu remontów przystanki tramwajowe będą w bardziej dogodnych miejscach. Z centrum (okolic Katedry) będzie znacznie łatwiej wsiąść w tramwaj. A to za sprawą nowych lokalizacji przystanków. Nowy przystanek pojawi się także w okolicach ulicy Dowgielewiczowej. Dzięki temu mieszkańcy pobliskiego osiedla będą mieli krótszą drogę do pokonania, by skorzystać z przejazdu tramwajem. Projekt zakłada przesiadkę z pojazdów muzealnych do nowoczesnych tramwajów. W znacznym stopniu poprawią się komfort i wygoda podróżowania. Zmodernizowane torowiska zagwarantują podróż tramwajem bez drgań i kołysań. Tramwaje będą niskopodłogowe, przyjazne dla osób starszych, niepełnosprawnych oraz dla osób z wózkami dziecięcymi. Wnętrza będą klimatyzowane, przestronne, dające poczucie bezpieczeństwa, nad czym czuwać będzie system monitoringu. Udogodnieniem dla pasażerów będzie dostęp do sieci wi-fi oraz gniazda ładowarek USB. Skończy się udręka mieszkańców ulic Chrobrego, Mieszka I i Sikorskiego. Dzięki nowym, cichym wozom tramwajowym nie będą już narażeni na hałas i drgania przy każdym przejeździe tramwaju.
Dzięki systemowi informacji pasażerskiej i monitoringu gorzowianie otrzymają przejrzystą i dokładną informację na temat bieżącego funkcjonowania komunikacji miejskiej. Pojawią się elektroniczne tablice LED (będzie ich 38) z systemem zapowiedzi głosowej na przystankach. W pojazdach komunikacji miejskiej będą urządzenia służące do sterowania informacją pasażerską, system zapowiedzi głosowych oraz system monitoringu wizyjnego.
Pojawi się także 15 kamer włączonych do nowo projektowanego Centrum Monitoringu Wizyjnego.
Realizacja projektu tramwajowego to korzyść nie tylko dla osób korzystających z komunikacji miejskiej. To wiele udogodnień dla każdego poruszającego się po Gorzowie Wlkp. – kierowcy, pieszego i rowerzysty. Projekt tramwajowy zakłada także remont dróg, chodników i budowę ścieżek rowerowych. Zupełnie nowe oblicze zyskają główne ulice naszego miasta: Sikorskiego, Kostrzyńska, Chrobrego, czy Walczaka.
Cała inwestycja została podzielona na etapy.
Przebudowa ul. Walczaka – przebudowa zjazdów oraz skrzyżowania ulic Walczaka i Dowgielewiczowej, – przebudowa torowiska tramwajowego od stacji Shell(ul. Walczaka 25B) do ronda Gdańskiego, – nowe perony przystankowe,
Przebudowa ul. Sikorskiego – nowe wiaty z ławkami, – budowa deptaka od ul. Chrobrego do ul. Pionierów, – budowa ronda na skrzyżowaniu: Dworcowa / al. Konstytucji 3 Maja / Orląt Lwowskich, – remont odcinka drogi i torowiska od ul. Cichońskiego do ul. Dworcowej, – remont torowiska przy skrzyżowaniu z ul. Jancarza, – remonty chodników i peronów przystankowych, – wymiana wiat przystankowych, – nowa wiata rowerowa.
Przebudowa ul. Kostrzyńskiej– przebudowa torowiska od Placu Słonecznego do pętli na Wieprzycach, – przebudowa sieci trakcyjnej, pętli tramwajowej i zjazdu do zajezdni, – przebudowa skrzyżowania ulic Kostrzyńska – Dobra -Warzywna, – remont odcinka drogi od Placu Słonecznego do węzła S3, – nowe perony i przystanki tramwajowe oraz zatoki autobusowe, – nowe chodniki i ścieżki rowerowe, – nowe oświetlenie drogi z doświetleniem przejść dla pieszych, – nowe nasadzenia zieleni.
Przebudowa ul. Dworcowej – budowa 180 m nowego toru i trakcji, – przebudowa drogi wraz z torowiskiem, – przebudowa placu przed dworcem PKP, – remont nawierzchni jezdni i chodników.
Przebudowa ul. Chrobrego – przebudowa deptaka miejskiego, – remont odcinka drogi i torowiska od ul. Sikorskiego do ul. Roosevelta, – remont peronów przystankowych, – remont chodników i małej architektury.
Fot. Bartłomiej Nowosielski