Zintegrowane Inwestycje Terytorialne
Zadania Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym – Lubuskie 2020 i Instytucji Pośredniczącej.
Za zarządzanie programem regionalnym odpowiada Zarząd Województwa Lubuskiego. Jednostki, którym powierzone zostały funkcje Instytucji Zarządzającej (IZ) umiejscowione są w strukturze Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze.
Są to:
- Departament Zarządzania Regionalnym Programem Operacyjnym (w zakresie zarządzania programem),
- Departament Programów Regionalnych (w zakresie wdrażania programu w części dotyczącej EFRR),
- Departament Europejskiego Funduszu Społecznego (w zakresie wdrażania programu w części dotyczącej EFS).
IZ odpowiada za sprawną i poprawną realizację programu. Wydaje też wytyczne, zalecenia i podręczniki dotyczące różnych aspektów związanych z realizacją programu oraz prowadzi działania informacyjno-promocyjne. Kompetencje w zakresie zarządzania programem są bardzo szerokie – począwszy od jego opracowania, poprzez wybór projektów do dofinansowania, zlecanie płatności na rzecz beneficjentów i weryfikację poprawności ponoszonych przez nich wydatków, aż po całościowe monitorowanie postępów realizacji programu i weryfikację osiąganych celów.
Główne zadania Instytucji Zarządzającej RPO – Lubuskie 2020:(1)
- przygotowanie procedur realizacji RPO – Lubuskie 2020 (w zakresie wyboru projektów, monitorowania programu, prowadzenia kontroli, rozliczania finansowego, prowadzenia działań informacyjno-komunikacyjnych itd.),
- powołanie Komitetu Monitorującego RPO – Lubuskie 2020,
- ewaluacja RPO – Lubuskie 2020 (prowadzona na podstawie opracowanego Planu Ewaluacji zatwierdzonego przez Komitet Monitorujący RPO – Lubuskie 2020),
- certyfikacja wydatków do KE (m.in. składanie poświadczeń finansowych, wniosków o płatność, rocznych sprawozdań finansowych, poświadczanie kompletności, dokładności i prawdziwości przedłożonych rocznych sprawozdań finansowych),
- przygotowanie systemu zarządzania i kontroli dla RPO – Lubuskie 2020,
- stworzenie Lokalnego Systemu Informatycznego komplementarnego wobec Krajowego Systemu Informatycznego SL 2014 (w celu zbierania i przechowywania danych dotyczących realizowanych projektów, niezbędnych do monitorowania, zarządzania finansowego, weryfikacji i audytu,
- przygotowywanie rocznych oraz okresowych sprawozdań z realizacji RPO – Lubuskie 2020 po wcześniejszym zatwierdzeniu przez Komitet Monitorujący RPO-L2020.
Instytucja Zarządzająca może przekazać wykonywanie części swoich zadań do realizacji Instytucji Pośredniczącej (IP). Ciągle jednak zachowuje pełną odpowiedzialność za całość realizacji programu.(2)
Instytucja Pośrednicząca (IP) realizuje zadania związane z wdrażaniem Strategii ZIT MOF GW. Zadania IP są realizowane przez Lidera ZIT - Prezydenta Miasta Gorzowa Wlkp. (organ wykonawczy Miasta Gorzowa Wlkp.), a funkcje administracyjne pełni Wydział Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Miasto Gorzów Wlkp. pełni funkcję IP na zasadach wynikających z porozumienia z dnia 3 sierpnia 2015 r.(3), w którym Instytucja Zarządzająca powierza Instytucji Pośredniczącej m.in. następujące zadania:
- opracowywanie i wdrażanie dokumentów dotyczących procesu realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w ramach Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Gorzowa Wlkp.,
- opracowanie, wdrażanie i aktualizacja Strategii ZIT obejmującej m.in. wskazanie obszarów wsparcia, wymiary terytorialnego, celów rozwojowych przewidzianych do realizacji w ramach ZIT, a także systemu wdrażania,
- przygotowanie kryteriów wyboru projektów dla ZIT,
- dokonywanie oceny projektów w zakresie kryteriów zgodności i stopnia zgodności ze Strategią ZIT MOF GW,
- opracowywanie listy projektów ocenionych pozytywnie i listę projektów ocenionych negatywnie,
- monitorowanie i sprawozdawczość w zakresie Strategii ZIT,
- uczestniczenie w pracach Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny – Lubuskie 2020,
- zgłoszenie gotowości do złożenia wniosków i prowadzenie monitoringu przygotowania projektów w trybie pozakonkursowym,
- monitoring projektów, szczególnie w kontekście wskaźników,
- udział przy aktualizacji Opisu Funkcji i Procedur (OFIP) oraz Instrukcji Wykonawczej,
- prowadzenie działań informacyjno-promocyjnych w zakresie realizowanych poddziałań,
- współpraca z IZ w zakresie badań ewaluacyjnych, analiz, ekspertyz,
- organizacja posiedzień i obsługa administracyjna Komitetu Sterującego ZIT,
- współpraca z gminami MOF GW.
Cele rozwojowe do realizacji w ramach ZIT.
Cele rozwojowe Strategii ZIT MOF GW są powiązane z systemem wsparcia ustalonym dla formuły ZIT przez Województwo Lubuskie w Regionalnym Programie Operacyjnym - Lubuskie 2020. Dla ZIT MOF GW wyznaczone zostały dwa cele rozwojowe wynikające ze zdiagnozowanych problemów MOF Gorzowa Wlkp.:
- Cel rozwojowy nr 1: Podniesienie konkurencyjności przedsiębiorstw, jakości edukacji i zewnętrznej dostępności MOF GW,
- Cel rozwojowy nr 2: Gospodarka niskoemisyjna i funkcjonalna MOF GW.
Cele te realizowane są przez priorytety rozwojowe oraz Działania wskazane w poniższej tabeli.(4)
WIZJA
|
CELE ROZWOJOWE
|
PRIORYTETY
|
DZIAŁANIA
|
RPO-L2020 poddziałania
|
Miejski Obszar Funkcjonalny Gorzowa Wlkp. poprzez zintegrowane działania, kumulujące kapitał twórczy i potencjał innowacyjny tworzy spójny i sprawny organizm społeczno- gospodarczy
|
Podniesienie konkurencyjności przedsiębiorstw, jakości edukacji i zewnętrznej dostępności MOF GW
|
Wysoki potencjał i konkurencyjność przedsiębiorstw w MOF GW.
|
Przygotowanie terenów inwestycyjnych.
|
1.3.2 Tereny inwestycyjne
|
Promowanie przedsiębiorczości poprzez ułatwianie gospodarczego wykorzystania nowych pomysłów.
|
1.4.2 Promocja gospodarcza
|
Wysoka jakość edukacji.
|
Wsparcie edukacji przedszkolnej w MOF GW.
|
8.1.2 Wyrównywanie dysproporcji w jakości kształcenia na poziomie elementarnym i ogólnym
|
Wsparcie kształcenia ogólnego w MOF GW.
|
8.2.2 Wyrównywanie dysproporcji w jakości kształcenia na poziomie ogólnym oraz dostosowanie oferty edukacyjnej do potrzeb uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych i zdrowotnych
|
Wsparcie kształcenia zawodowego w MOF GW.
|
8.4.2 Doskonalenie jakośći kształcenia zawodowego
|
Rozwój infrastruktury edukacji zawodowej w MOF GW.
|
9.3.2 Rozwój infrastruktury edukacyjnej – Centrum Edukacji Zawodowej
|
Poprawa zewnętrznej dostępności komunikacyjnej MOF GW.
|
Rozwijanie infrastruktury drogowej zapewniającej dostępność do sieci TEN-T.
|
5.1.2 Transport drogowy – Przebudowa ul. Kostrzyńskiej
|
Gospodarka niskoemisyjna i funkcjonalna przestrzeń MOF GW
|
Przechodzenie na gospodarkę niskoemisyjną.
|
Zwiększenie efektywności energetycznej w budynkach użyteczności publicznej w MOF GW.
|
3.2.2 Efektywność energetyczna
|
Wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej.
|
3.3.2 Ograniczenie niskiej emisji w miastach
|
Rozwój dziedzictwa kulturowego.
|
Renowacja i promowanie zasobów kultury i dziedzictwa kulturowego w MOF GW.
|
4.4.2 Zasoby kultury i dziedzictwa naturalnego
|
Rozwój obszarów zmarginalizowanych.
|
Wsparcie rewitalizacji fizycznej, gospodarczej i społecznej w MOF GW.
|
9.2.2 Rozwój obszarów zmarginalizowanych
|
Obszar RPO – Lubuskie 2020 do realizacji w ramach ZIT MOF GW:
Działania do wykonania w ramach ZIT (zgodnie z ww. celami rozwojowymi) realizowane są w ramach poszczególnych poddziałań Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych
RPO-L2020:
- 1.3.2 Tereny inwestycyjne – ZIT Gorzów Wlkp.,
- 1.4.2 Promocja regionu – ZIT Gorzów Wlkp.,
- 3.2.2. Efektywność energetyczna – ZIT Gorzów Wlkp.,
- 3.3.2 Ograniczenie niskiej emisji w miastach – ZIT Gorzów Wlkp.,
- 4.4.2 Zasoby kultury i dziedzictwa kulturowego – ZIT Gorzów Wlkp.,
- 5.1.2 Transport drogowy – ZIT Gorzów Wlkp.,
- 8.1.2 Wyrównywanie dysproporcji w jakości kształcenia na poziomie elementarnym realizowane przez ZIT Gorzów Wlkp.,
- 8.2.2 Wyrównywanie dysproporcji w jakości kształcenia na poziomie ogólnym oraz dostosowanie oferty edukacyjnej do potrzeb uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych i zdrowotnych – ZIT Gorzów Wlkp.,
- 8.4.2 – Doskonalenie jakości kształcenia zawodowego, realizowane przez ZIT Gorzów Wlkp.,
- 9.2.2. Rozwój obszarów zmarginalizowanych – ZIT Gorzów Wlkp.,
- 9.3.2 Rozwój i infrastruktury edukacyjnej – ZIT Gorzów Wlkp.
Kto może być Wnioskodawcą/Beneficjentem w ramach ZIT?
Zaplanowane projekty składane są w ramach ogłaszanych przez Zarząd Województwa Lubuskiego konkursach, indywidualnie przez poszczególne gminy MOF GW lub na zasadach partnerstwa, gdzie Miasto Gorzów Wlkp. jest liderem. Ponadto, w niektórych poddziałaniach w ramach ogłaszanych konkursów, projekty mogą składać także inni potencjalni beneficjenci wskazani w katalogu beneficjentów ujętym w regulaminie danego konkursu, m.in. mogą być nimi:
- jednostki organizacyjne JST posiadające osobowość prawną,
- spółki prawa handlowego będące własnością JST,
- szkoły, przedszkola i placówki (w rozumieniu ustawy o systemie oświaty) i ich organy prowadzące,
- spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe,
- towarzystwa budownictwa społecznego.
Jak przebiega ocena wniosków?
OCENA WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE
(1) Zasady działania i obowiązki Instytucji Zarządzającej zostały określone w ustawie o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014 – 2020.
(3) Treść porozumienia zamieszczona w zakładce:
Dokumenty.
(4) źródło: „Strategia Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Gorzowa Wlkp., wersja 1, Gorzów Wlkp., 25 listopada 2015 r., Tabela 37.