Powróć do: Transport i drogi

Transport publiczny

Organizator

Organizatorem transportu publicznego na terenie miasta Gorzów Wlkp. i gmin ościennych, z którymi miasto Gorzów Wlkp. zawarło porozumienie komunalne w zakresie świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego, jest Prezydent Miasta Gorzowa Wielkopolskiego.

Do zadań organizatora należy między innymi: planowanie rozwoju transportu, organizowanie publicznego transportu zbiorowego i zarządzanie publicznym transportem zbiorowym.

Zadania organizatorskie w imieniu Prezydenta Miasta Gorzowa Wlkp. pełni Wydział Gospodarki Komunalnej i Transportu Publicznego Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp., ul. Myśliborska 34.

Przewozy na obszarze Gorzowa Wlkp. oraz na terenie okolicznych gmin wykonuje Miejski Zakład Komunikacji w Gorzowie Wielkopolskim Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą przy ul. Kostrzyńskiej 46.

Publiczny transport zbiorowy w Gorzowie Wlkp. jest oparty na sieci ulicznej miasta i dróg podmiejskich z wydzielonymi zatokami przystankowymi na trasach o największych potokach pasażerskich. Większość przystanków w mieście jest wyposażona w wiaty.

Wizja transportu publicznego w Gorzowie Wlkp. i w gminach ościennych objętych jego obsługą zakłada funkcjonowanie oraz rozwój nowoczesnego i proekologicznego transportu zbiorowego, spełniającego oczekiwania pasażerów – w sposób tworzący z tego transportu realną alternatywę dla podróży realizowanych środkami transportu indywidualnego.

Informacje
  • Ilość autobusów: 86 szt.
  • Długość linii autobusowych: 514 km
  • Ilość linii autobusowych 41 (35 linii zwykłych, miejskich i podmiejskich, 5 linii nocnych i 1 linia zastępcza „T2” za tramwaj)
  • Ilość tramwajów: 22 szt.
  • Ilość linii tramwajowych: 3 szt. (obecnie jedna, pozostałe ze względu na remonty są zawieszone)
  • Długość linii tramwajowych: 24,5 km do momentu zakończenia inwestycji dotyczącej wydłużenia odcinka torowiska od dawnej pętli Silwana do skrzyżowania z ul. Fieldorfa-Nila, w ramach rozbudowy wschodniego wylotu DK 22..Ze względu na remonty obecna długość obsługiwanych linii wynosi 8,5 km (linia „1” na odcinku Wieprzyce – Dowgielewiczowej)
  • Ilość przystanków (przybliżona): miejskie autobusowe –  314 szt., podmiejskie autobusowe – 140 szt., miejskie tramwajowe – ogólnie 60 szt., obecnie ze względu na remonty używane są 43 szt.
Inwestycje

 

System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp.

„System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp.” to największy projekt komunikacyjny w powojennym Gorzowie. Tzw. projekt tramwajowy zakłada remonty dróg, chodników i budowę ścieżek rowerowych. Dzięki niemu na ulicach Walczaka, Sikorskiego oraz Kostrzyńskiej przebudowie uległy nawierzchnie dróg, ciągów pieszych, perony tramwajowe oraz torowiska.  Obecnie trwają prace remontowe na ulicy Chrobrego i ul. Mieszka I od wysokości „Arsenału” do skrzyżowania z ul. Roosevelta, dzięki którym Miasto uzyska nowy deptak oraz torowisko tramwajowe.  Postęp prac można śledzić na stronie projektu transport.gorzow.pl.

Projekt zakłada również wdrożenie Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej wraz z Systemem Monitoringu Miejskiego. Dzięki nim gorzowianie otrzymają przejrzystą i dokładną informację na temat bieżącego funkcjonowania komunikacji miejskiej, których celem będzie podniesienie atrakcyjności systemu komunikacji zbiorowej, jak również zwiększenie bezpieczeństwa publicznego w granicach administracyjnych Miasta Gorzowa Wlkp.  W ramach systemu pojawią się zatem m.in. elektroniczne tablice LED na przystankach z systemem zapowiedzi głosowej oraz zostaną zainstalowane nowe kamery cyfrowe w wybranych lokalizacjach. Ponadto przebudowie ulegnie Centrum Monitoringu Wizyjnego zlokalizowane w Komendzie Miejskiej Policji przy ul. Wyszyńskiego.

Realizacja „Projektu tramwajowego” to korzyść nie tylko dla osób korzystających z komunikacji miejskiej. To wiele udogodnień dla każdego poruszającego się po Gorzowie Wlkp. – kierowcy, pieszego i rowerzysty.

  • System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp. – tabor tramwajowy i infrastruktura techniczna
    W ramach projektu zakupiono 14 nowych, dwukierunkowych i niskopodłogowych wagonów tramwajowych marki PESA oraz zmodernizowano halę tramwajową i stację obsługi sieci, a także zainstalowano system monitoringu torów odstawczych na terenie zajezdni Miejskiego Zakładu Komunikacji w Gorzowie Wielkopolskim Sp. z o.o.
  • System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp. – tabor autobusowy
    W 2017 roku zakupiono 10 nowoczesnych, niskopodłogowych, klimatyzowanych autobusów. Firma MAN dostarczyła 4 pojazdy typu MEGA (15-metrowe) oraz 6 autobusów hybrydowych typu MAXI (12-metrowe). Obecnie prowadzone jest postępowanie na zakup 2 pojazdów o napędzie hybrydowym, dostosowanych do obsługi osób niepełnosprawnych.

 
Zakup nowych autobusów elektrycznych wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania dla Miasta Gorzowa Wlkp.

Zakres projektu, który jest realizowany w ramach działania 6.1 Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach oś priorytetowa VI Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, obejmuje zakup 8 zeroemisyjnych autobusów elektrycznych, budowę 4 stacji wolnego ładowania na terenie zajezdni MZK oraz budowę 3 stacji szybkiego ładowania na pętlach autobusowych przy ul. Marcinkowskiego,  Śląskiej oraz Dekerta  wraz z rozbudową pętli przy ul. Marcinkowskiego.

 
Budowa węzła przesiadkowego przy dworcu PKP w Gorzowie Wlkp. wraz z przebudową infrastruktury tramwajowej

Celem głównym projektu jest poprawa integracji środków komunikacji na terenie Gorzowa Wielkopolskiego poprzez budowę węzła przesiadkowego przy dworcu PKP w Gorzowie Wlkp. oraz realizację szeregu pozostałych prac, jak np.: budowa ciągów pieszych, rowerowych, pieszo-rowerowych, przebudowa ulic i skrzyżowań. Działania te mają na celu zachęcanie mieszkańców oraz turystów do korzystania z bardziej ekologicznego środka transportu, jakim jest publiczny transport zbiorowy oraz rower, które spełniają funkcję dojazdu do pracy czy uczelni, a także stanowią alternatywę dla mieszkańców korzystających z transportu samochodowego.

Równolegle w ramach projektu komplementarnego zostanie przebudowana ul. Dworcowa prowadząca do węzła wraz z miejscami parkingowymi, torowiskiem i siecią trakcyjną oraz zadaszonym peronem tramwajowym na terenie węzła.

DO GÓRY
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.Ok
Twoja przeglądarka blokuje powiadomienia. Kliknij Bezpieczna (Secure) i kliknij Zezwalaj
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.