Dobiegła końca kampania edukacyjno-informacyjna „WygrajMY czyste powietrze”, która współfinansowana jest z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze. Realizowana ona była przez Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miasta Gorzowa Wielkopolskiego i jej głównym celem była aktywizacja mieszkańców miasta do wspólnego działania na rzecz gorzowskiego powietrza.
W ramach projektu przeprowadzono kampanię informacyjną w internecie. Powstała m.in. strona internetowa www.wygrajmyczystepowietrze.pl, na której można dowiedzieć się o wpływie smogu na środowisko naturalne oraz nasze zdrowie, a także o tym, w jaki sposób każda i każdy z nas może przyczynić się do jego ograniczenia. Dzięki kampanii udało się dotrzeć do mieszkańców tych dzielnic miasta, w których dane pomiarowe wykazywały zanieczyszczenie powietrza najwyższy poziom.
Dodatkowo przeprowadzono liczne konkursy dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych, które cieszyły się z dużym zainteresowaniem. Każdy konkurs skierowany był do innej grupy wiekowej, tak aby każdego mieszkańca zainteresować tematem czystego powietrza. Dzieci w wieku przedszkolnym mogły wziąć udział w konkursie „Śpiew i misja – czysta emisja” na wykonanie piosenki dotyczącej dbałości o czystość powietrza. Dzieci ze szkół podstawowych klas I-III uczestniczyły w konkursie plastycznym „Człowiek i misja - stop niska emisja”, a uczniowie klas IV-VIII projektowali ulotkę informacyjną dotyczącą szkodliwość spalania odpadów. Młodzież ze szkół ponadpodstawowych nagrywała rolkę pokazującą sposoby ograniczenia emisji zanieczyszczeń do powietrza. Natomiast gorzowianie, którzy wzięli udział w konkursie fotograficznym, pokazali na fotografiach piękno porostów, organizmów będących bioindykatorami, czyli biologicznymi wskaźnikami stanu czystości powietrza.
Punktem kulminacyjnym kampanii była akcja informacyjna, która odbyła się 2 września br. na gorzowskim rynku w ramach Nocnego Szlaku Kulturalnego. Zielone stoisko zachęciło wielu mieszkańców miasta do dyskusji na temat problemu zanieczyszczeń powietrza. Każdy kto odwiedził tego dnia przygotowane stanowisko, mógł poddać się darmowym badaniom spirometrycznym, które pozwalają zmierzyć pojemność i objętość płuc oraz sprawdzić prawidłowość oddechu, a także zanurzyć się w wirtualnej rzeczywistości, poznając możliwe scenariusze naszej przyszłości w interaktywnym filmie zaprezentowanym w goglach VR. Mieszkankom i mieszkańcom miasta rozdawano również nasiona dwóch odmian daktylowców - Phoenix canariensis i Phoenix roebeleni, które posiadają silne właściwości oczyszczające powietrze z ksylenu i formaldehydu. Dzięki nim mieszkania i domy w Gorzowie Wielkopolskim zyskają nie tylko piękną, zieloną ozdobę, ale również swoich sprzymierzeńców w walce o czystsze powietrze.
Podczas akcji gorzowianie mieli również okazję wypowiedzieć się na temat smogu w ramach badań ankietowych. Badania pokazały, że mieszkańcy naszego miasta traktują swoją rolę w walce o czyste powietrze niezwykle poważnie.
Podjęte działania i zaangażowanie mieszkańców z pewnością zaowocują w przyszłości i sprawią, że Gorzów Wielkopolski będzie jeszcze piękniejszym miastem - zielonym oraz wolnym od smogu.
Już teraz cieszyć może wysoka świadomość społeczna mieszkańców, potrzeba zdobywania wiedzy, a także chęć do podejmowania wspólnych wysiłków na rzecz czystego powietrza i ochrony naszego środowiska. Patronat medialny nad kampanią sprawowali: Radio Gorzów, Gazeta Lubuska, echogorzowa.pl oraz gorzow24.pl
Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa
Grafika: UM