Urząd Miasta chciał poznać opinię mieszkańców na temat reklam zewnętrznych w Gorzowie Wielkopolskim. W tym celu zostały przeprowadzone badania reklam w przestrzeni publicznej w Gorzowie Wielkopolskim. W ich ramach przeprowadzono anonimową ankietę internetową, która była dostępna od 17 października do 17 listopada 2024 r. na stronie gorzow.wdialogu.pl
Dodatkowo w dniach od 16 do 20 października w mieście pracowali ankieterzy, którzy prosili gorzowian o wyrażenie opinii na temat reklam zewnętrznych. Pytani byli zarówno mieszkańcy jak i przedsiębiorcy.
Ankieta została przygotowana – w ramach współpracy architekta miasta Marty Bejnar-Bejnarowicz z Uniwersytetem Kazimierza Wielkiego – i realizowana przez zespół 12 studentów pod opieką dr Marty Jaskulskiej z Katedry Socjologii, Kultury i Komunikacji bydgoskiej uczelni.
Wyniki badań zostaną wykorzystane podczas tworzenia Lokalnej Uchwały Krajobrazowej.
Gorzowianie 18 grudnia 2024 r. mogli zapoznać się z wynikami badań dotyczących reklam w przestrzeni publicznej miasta. Miało to miejsce podczas spotkania „Reklamy w mieście – prezentacja wyników ankiet” zorganizowanego przez architekt miasta Martę Bejnar-Bejnarowicz. Omówiła je prowadząca badania dr Marta Jaskulska z Katedry Socjologii, Kultury i Komunikowania Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
W badaniu ankietowym udział wzięło łącznie 1068 respondentów. Ogólne wnioski, jakie wynikają z tego badania, to nadmiar reklam w szczególności w Śródmieściu oraz konieczność uporządkowania ich w przestrzeni miasta ze względu na chaos, który tworzą, i wpływ na poczucie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Ze spotkania skorzystało blisko 20 osób, które wzięły również udział w dyskusji. Pojawiały się w niej głosy różnych grup mieszkańców, w tym zasługujący na wyróżnienie głos młodzieży, osób prowadzących działalność gospodarczą w mieście, ale i przedsiębiorców z branży reklamowej. Dyskusję można podsumować stwierdzeniem, że reklama jest potrzebna, jest jednak wiele kwestii, które wymagają uregulowania.
Więcej informacji w załączonej prezentacji. Wyniki badań docelowo posłużą do przygotowania Lokalnej Uchwały Krajobrazowej, która będzie regulowała zasady umieszczania reklam w przestrzeni publicznej.