System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp. - etap II

znak Funduszy Europejskich granatowy prostokąt z trzema gwiazdami, flaga RP biało czerwona, flaga Unii Europejskiej granatowy prostokąt z gwiazdami na okręgu, dofinansowane przez Unię Europejską

Miasto Gorzów Wielkopolski otrzymało 180 milionów złotych dofinansowania z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021–2027 w ramach Priorytetu III Transport miejski.

Środki zostaną przeznaczone na dwa projekty:

  • „System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp.– etap II” (80 mln zł) realizowany przez Urząd Miasta.

  • „System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp. – tabor tramwajowy i infrastruktura techniczna – etap II” (100 mln zł) realizowany przez Miejski Zakład Komunikacji.

To kontynuacja tzw. projektu tramwajowego, którego pierwszy etap był realizowany w latach 2016–2023.

„System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp.– etap II”

Wartość ogółem: 115 550 378,57 zł

Wydatki kwalifikowalne: 94 117 647,06 zł

Dofinansowanie: 80 000 000,00 zł

 

Co zostanie zrobione?

Przedsięwzięcie obejmuje budowę i przebudowę torowisk tramwajowych oraz zakup i wdrożenie systemu informacji pasażerskiej i monitoringu. W ramach projektu zaplanowano opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych dla następującego zakresu:

  • budowa torowiska przy ul. Jancarza wraz z dostosowaniem terenu przy dworcu PKP na potrzeby węzła przesiadkowego oraz infrastrukturą pieszo-rowerową;

  • przebudowa torowiska w ul. Sikorskiego, na odcinku od ul. Jancarza do ul. Dworcowej;

  • przebudowa torowiska przy ul. Pomorskiej, na odcinku od ul. Zamenhofa do ronda Solidarności;

  • przebudowa podstacji transformatorowych przy ul. Czereśniowej, ul. Składowej, ul. Kostrzyńskiej;

  • zakup i wdrożenie systemu informacji pasażerskiej i monitoringu (SDIP).

Projekt zakłada wprowadzenie racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami.

Dlaczego to jest ważne?

Wyzwaniami, na które odpowiada projekt, jest zmniejszenie zatłoczenia motoryzacyjnego w mieście, poprawa płynności ruchu i ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne. Celem ogólnym projektu jest wzrost jakości usług publicznego transportu zbiorowego poprzez poprawę dostępności komunikacyjnej przy jednoczesnym zmniejszeniu presji na środowisko. Cele projektu zakładają rozwój niskoemisyjnego transportu miejskiego oraz zwiększenie atrakcyjności publicznego transportu zbiorowego.

Do celów szczegółowych zaliczyć można m.in.:

  • rozwój społeczno-gospodarczy regionu i zwiększenie jego atrakcyjności m.in. dla potencjalnych inwestorów;
  • poprawa skomunikowania miasta poprzez nowoczesną i spójną sieć infrastruktury transportowej;
  • stworzenie alternatywy dla komunikacji indywidualnej;
  • wsparcie integracji transportowej;
  • poprawa efektywności energetycznej transportu;
  • wzrost liczby pasażerów tramwajów;
  • ochrona środowiska poprzez wsparcie transportu niskoemisyjnego;
  • poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróżujących;
  • poprawa dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami.

Realizacja projektu bezpośrednio przyczyni się do rozwoju sieci transportu zbiorowego, poprawy warunków ruchu, poprawy skomunikowania miasta, poprzez zabezpieczenie możliwości dojazdu do nowych generatorów ruchu – budynków wielorodzinnych, lokali handlowo-usługowych oraz sklepu wielkopowierzchniowego w Śródmieściu. Inwestycja wspiera transformację w kierunku zrównoważonego, niskoemisyjnego systemu transportowego poprzez:

  • ograniczenie emisji gazów cieplarnianych,
  • poprawę efektywności energetycznej oraz bezpieczeństwa infrastruktury transportowej,
  • zwiększenie dostępności komunikacyjnej,
  • wspieranie mobilności miejskiej i regionalnej,
  • wzrost jakości usług publicznych w sektorze transportu.

Co jeszcze zyskamy?

Dzięki projektowi:

  • powstanie ponad 800 metrów nowych torów tramwajowych,

  • 1,5 km istniejących torów zostanie zmodernizowane,

  • projekt będzie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami,

  • w 2028 roku z nowej infrastruktury skorzysta ponad 626 tys. pasażerów rocznie,

  • emisja CO2 w miejskim transporcie zmniejszy się o ponad 2 tysiące ton rocznie.
     

Bezpośrednimi odbiorcami projektu są mieszkańcy Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Gorzowa Wielkopolskiego, a także osoby dojeżdżające do pracy z innych miejscowości oraz osoby odwiedzające miasto.